AUBO production A/S

Vævervej 19-23

DK-7490 Aulum

+45 97 47 35 00

aubo@aubo.dk

Lesetid

2 minutter

Ved første øyekast leder det gule næringsbygget i Karlslunde ikke tankene i retning av velduftende bakverk og deilig mat. Men hvis du går inn, vil luktesansen snart jobbe overtid. I den ene enden av bygningen møter du matbloggeren, matpåvirkeren og kokebokforfatteren Frederikke Wærens i sitt vakre AUBO Sense-kjøkken.

FRI LEK PÅ KJØKKENET

Det første kapittelet i historien om den kreative jenta med den velutviklede følelsen av baking, matlaging og sosiale medier begynner i familien Wærens kjøkken i Greve. Frederikke husker hvordan hun som barn ofte satt på kjøkkenbordet og så på mens moren bakte og lagde mat.

– Jeg elsket timene på kjøkkenet med min mor, og jeg fikk alltid hjelp med noe, sier hun. – Fra jeg var rundt ti år begynte jeg også ofte å ha venninnene mine på kjøkkenet etter skolen. Det var fri lek uten mange regler og formaninger, og selv om det i begynnelsen for det meste handlet om havregrynskuler, toast og sånt, var det absolutt i årene jeg fikk så frøet av interessen som i dag har blitt min livsstil.

INSTAGRAM

I 2010 skjedde det noe landemerke på den amerikanske vestkysten, som skulle definere Frederikke Wærens fremtid. De to programvareutviklerne Kevin Systrom og Mike Krieger lanserte en ny app for å dele bilder. Instagram ble født, og på julaften samme år opprettet Frederikke en profil som en av de første brukerne i Danmark.

I de første årene handlet innleggene hennes veldig mye om interiørdesign med et nordisk utseende.

“På et tidspunkt begynte jeg å legge ut bilder med mer fargerike ting og ofte noe med mat, kaker, smoothies og sånt,” sier Frederikke, som bemerket at de nye innleggene ga flere likes og flere følgere. “Så fikk jeg ideen om at jeg også kunne prøve å kombinere Instagram-innleggene mine med min lidenskap for baking og matlaging, og da det viste seg å gi enda flere likes, bremset jeg stille interiørbildene og begynte å konsentrere meg om livsstil, mat og kaker.”

 

EN AV DANMARKS STØRSTE INFLUENSERE

Det viste seg snart at den unge gymnas-eleven fra Greve ikke bare hadde sans for å få tennene til hennes voksende følgerskare til å løpe i vann med sine kjøkkenreasjoner og tilhørende oppskrifter. Hun hadde også en uvanlig god nese for å gjøre de tingene som hele tiden kunne tiltrekke seg enda flere følgere.

– De første årene var det veldig mye med å bruke visse hashtags, forklarer Frederikke. “Men i dag kommer veksten min først og fremst fra folk som tagger hverandre når de kommenterer et av innleggene mine. På den måten er det alltid nye Instagram-brukere som blir klar over meg og kanskje velger å følge meg.

At det nå er ganske mange som har valgt å følge Frederikke Wærens og hennes inspirerende univers av kaker og mat, vitner de tørre tallene tydelig. Da 2021 ble til 2022, hadde hun 314000 følgere på Instagram. En rekke som gjør henne til den nest største matpåvirkeren i Danmark og plasserer henne blant de 25 beste av alle danske Instagrammere i selskap med kjendiser som Sofie Linde, Lukas Graham, Christiane Schaumburg-Müller – og den danske kongefamilien.

Besøk Frederikke Wærens på Instagram

 

VERKSTED OG FOTOSTUDIO

I de første syv årene av Frederikkes karriere som matpåvirker ble alt skapt på foreldrenes kjøkken. Etter hvert som suksessen vokste, ble det imidlertid nødvendig med et mer velfungerende rammeverk. Ved inngangen til 2021 flyttet Frederikke derfor selskapet sitt til større lokaler i Karlslunde. Og i mai samme år var hun i stand til å innvie sitt nye Sense-kjøkken fra AUBO.

– Arbeidet mitt har på alle måter blitt både enklere og morsommere med det nye kjøkkenet, sier Frederikke, som hadde en rekke ønsker for innredningen på forhånd. – Jeg bruker kjøkkenet til å eksperimentere, bake og lage mat, akkurat som det fungerer som foto- og filmstudio. Derfor var det både noen estetiske og noen funksjonelle hensyn som vi gjorde for å komme sammen. For eksempel er det rikelig med benkeplass, men ingen overskap. I kombinasjon med de innvendige skjulte skuffene, har kjøkkenet derfor fått et veldig rent utseende, som sammen med de rosa flisene på veggen gir et så moderne og bloggerlignende utseende.

Frederikke fremhever også detaljer som enkel avfallssortering under vasken, den innebygde ventilatoren, de to ovnene, hvorav den ene er med damp og det høye vitrineskapet, hvor hun kan komme til ingrediensene fra begge sider. ” Og så gjorde vi også plass til to barstoler under benken ved ett vindu. Jeg kan sitte der med laptopen min og skrive oppskrifter og andre ting, midt på kjøkkenet, sier hun.

Kjøkkenet er fra den populære Sense-serien og er i fargen “Onyx grå” med messinghåndtak og en praktisk benkeplate i kompaktlaminat med marmorutseende.

VOKSESMERTER PÅ KJØKKENET

Det nye AUBO-kjøkkenet er en god illustrasjon på veksten Frederikke opplever med sin virksomhet. En vekst som også kan sees på antall følgere på hennes sosiale medier og på de mange tusen matelskende menneskene som klikker seg inn i kjernen av selskapet hver eneste dag, frederikkewaerens.dk matbloggen. Voksesmertene gjenspeiles også i det økende antallet profesjonelle rådgivere og partnere hun har alliert seg med. Dette gjelder ikke minst hennes agent Anne, som håndterer Frederikkes kommersielle samarbeid.

Etter hvert som suksessen på Instagram ble stadig større, fikk Frederikke Wærens mot til å utvide universet sitt til flere plattformer. I 2020 og 2021 publiserte hun for eksempel de tre kokebøkene “Baking Moments”, “Sweet Baking Moments” og “Salty Baking Moments”. Samtidig har hennes konstante finger på pulsen på sosiale medier betydd at hun også er godt på vei til å etablere seg som en av de store matpåvirkerne på den raskt voksende plattformen TikTok. Ved starten av 2022 var hun allerede i stand til å mønstre hele 217 000 følgere – og nyte duften av enda mer suksess i AUBO-kjøkkenet.

Veiledning & inspirasjon

Nysgjerrig på mer?

ANSTENDIGHET FRA DANMARK

Du kan alltid regne med AUBO

I over 30 år har AUBO bygget på vestjysk anstendighet. Det handler for eksempel om tillit og trygghet. Om å holde det vi lover i alle situasjoner. Om å gjøre alt vi kan for å gi kunden det beste mulige produktet. Hver gang.

Dansk anstendighet
Trenger du hjelp?

Trenger du hjelp?

Vi sitter klare til å hjelpe deg med informasjon om våre produkter.

Chat med oss