Ved første øyekast leder det gule næringsbygget i Karlslunde ikke tankene i retning av velduftende bakverk og deilig mat. Men hvis du går inn, vil luktesansen snart jobbe overtid. I den ene enden av bygningen møter du matbloggeren, matpåvirkeren og kokebokforfatteren Frederikke Wærens i sitt vakre AUBO Sense-kjøkken.
FRI LEK PÅ KJØKKENET
Det første kapittelet i historien om den kreative jenta med den velutviklede følelsen av baking, matlaging og sosiale medier begynner i familien Wærens kjøkken i Greve. Frederikke husker hvordan hun som barn ofte satt på kjøkkenbordet og så på mens moren bakte og lagde mat.
– Jeg elsket timene på kjøkkenet med min mor, og jeg fikk alltid hjelp med noe, sier hun. – Fra jeg var rundt ti år begynte jeg også ofte å ha venninnene mine på kjøkkenet etter skolen. Det var fri lek uten mange regler og formaninger, og selv om det i begynnelsen for det meste handlet om havregrynskuler, toast og sånt, var det absolutt i årene jeg fikk så frøet av interessen som i dag har blitt min livsstil.
I 2010 skjedde det noe landemerke på den amerikanske vestkysten, som skulle definere Frederikke Wærens fremtid. De to programvareutviklerne Kevin Systrom og Mike Krieger lanserte en ny app for å dele bilder. Instagram ble født, og på julaften samme år opprettet Frederikke en profil som en av de første brukerne i Danmark.
I de første årene handlet innleggene hennes veldig mye om interiørdesign med et nordisk utseende.
«På et tidspunkt begynte jeg å legge ut bilder med mer fargerike ting og ofte noe med mat, kaker, smoothies og sånt,» sier Frederikke, som bemerket at de nye innleggene ga flere likes og flere følgere. «Så fikk jeg ideen om at jeg også kunne prøve å kombinere Instagram-innleggene mine med min lidenskap for baking og matlaging, og da det viste seg å gi enda flere likes, bremset jeg stille interiørbildene og begynte å konsentrere meg om livsstil, mat og kaker.»